Schoon Schip aan de dijk
Vanish Oxi Action meets The Human Cannonball
Doel: Reckitt Benckiser wil wasmiddel Vanish Oxi Action in de Europese markt zetten. Nederland is daarbij pilotland.
Opdracht: maak een adaptie van de Engelse commercial. Prima, zei reclamebureau Euro RSCG. Cannonball rook een betere kans.
Idee: situeer de hele productintroductie in Volendam. Daar weten ze van schoonmaken. Met kerels de hele week op zee, vette palingrokerijen, netten boeten en modderige fuiken repareren. En na gedane arbeid lopen de olijke pikbroeken er weer spic & span bij. Reckitt Benckiser had reserves. Vloog zelfs uit Engeland over en ging blijmoedig overstag bij het zien van de locatie. Maak meteen maar een paar televisiecommercials, zeiden ze.
Opbrengst: Vanish Oxi Action kreeg binnen jaar een penetratiegraad van ruim 15 %. Vakblad Distrifood riep het wondermiddel in 2004 uit tot beste productintroductie van het jaar en honoreerde dit met “The Wheel of Retail”. Marktonderzoekbureau IRI sprak over de succesvolste introductie sinds 2000. En The Human Cannonball hapte tevreden een harinkje op de dijk.