Zien en inzicht
Pearle Opticiëns meet The Human Cannonball
Doel: ga van 70 vestigingen naar meer, meer, meer.
Case: zien is overleven
Probleempje: de opticien van toen hoefde maar achterover te leunen. Mensen kwamen vanzelf. Met te korte armen, te kort voor het ochtendblad. En hoofdpijn. En branderige ogen. Dus hoe schudt een beetje Cannonball de markt wakker?
Begonnen bij: wie ziet er nu eigenlijk goed en wie niet, objectief gesproken dan. We vroegen het aan de Vrije Universiteit Amsterdam en die onderzochten het. Meten is weten, nietwaar?
Schokkende uitkomst: ruim 15 % van de automobilisten, met of zonder bril, zien zo slecht dat hun oogarts weggebruik ontraden zou. Veilig Verkeer Nederland en het Ministerie van Verkeer & Waterstaat schaarden zich achter de Pearle-campagne die als titel “Zien is Overleven” meekreeg.
Opbrengst: Pearle werd marktleider. Daaag Hans! Zou het toeval zijn dat het aantal vestigingen van Pearle nu boven de 400 ligt? Deze Cannonball werd uitgeroepen tot ’s werelds beste marketingcampagne!